אבות ובנים על המגרש

תיאור התכנית

"אבות ובנים – על המגרש" זו הזדמנות מעולה לאבות ולבנים להתחבר וליהנות ביחד מפעילות ספורטיבית-חינוכית כיפית ומרתקת!

בתוכנית, הכוללת אימוני כדורגל ומפגשים קבוצתיים, תמצאו מסגרת מובנית שמאפשרת לאבות ולבנים לחוות זמן איכות משותף, לחזק את הקשר ביניהם ולשפר את התקשורת בדרכים חווייתיות ומהנות.

התוכנית נועדה להעניק לאבות ולבנים כלים וכישורים שיעזרו להם להצליח לא רק על המגרש, אלא גם בחיים האישיים והמשפחתיים. באמצעות פעילות חינוכית-ספורטיבית מובנית ומהנה, התוכנית יוצרת חוויות משמעותיות שיזכרו לכל החיים ומחזקת את הקשרים המשפחתיים בצורה יוצאת דופן.

אבות ובנים - רציונל ומטרות

התוכנית "אבות ובנים – על המגרש" פועלת בישראל מזה 14 שנה ומטרתה להעמיק את הקשר בין האב לילדו המתבגר. עד כה, כ-6000 ילדים ובני נוער השתתפו בתוכנית, יחד עם כ-6000 אבות (חלקם בפנימיות). בשנה האחרונה, פעלו 54 קבוצות ברחבי הארץ, והשתתפו בה למעלה מ-1000 משתתפים (אבות ובנים). האבות משתתפים באימוני כדורגל שבועיים עם ילדיהם בהנחיית מדריך בקבוצות הנחיה.

מחקרים מראים שתמיכה משפחתית חיובית חשובה מאוד לבריאותם ורווחתם של ילדים ובני נוער. אבות המתמודדים עם מציאות חיים מאתגרת לעיתים מתקשים להיות מעורבים בחיי ילדיהם המתבגרים. מעורבות אבות חשובה מאוד, כי כשהם מעורבים, הילדים מתבגרים בצורה בריאה יותר ופחות מתעסקים בהתנהגויות מסוכנות.

התוכנית מתמקדת בחיזוק הקשר והתקשורת בין אבות לבנים, לפני ובמהלך גיל ההתבגרות. התוכנית מציעה פעילות פנאי משותפת דרך משחקי כדורגל קבוצתיים ומשולבת במפגשים קבועים של הנחיית אבות.

הפעילות המשותפת עוזרת לאבות ולבנים לפתח כישורים וכלים להתמודדות עם אתגרי החיים, משפרת את התקשורת והקשר ביניהם ומגבירה את תחושת המסוגלות שלהם. בנוסף, התוכנית תורמת לחוסן נפשי ומסייעת לצמצם ולהימנע מהתנהגויות מסכנות.

  • בכל האימונים 2 אנשי מקצוע -מאמן חינוכי ומנחה קבוצות (עו"ס).
  • מפגש שבועי של 90 דקות של אימון כדורגל.
  • אירועים חברתיים וספורטיביים נוספים.
  • כל מפגש מתמקד בנושא מסוים התומך במטרות התכנית.
  • אימוני כדורגל ומשחקים משותפים בין אב ובן לחיזוק כישורים אישיים ובין אישיים.

מה כוללת התכנית

אימוני כדורגל שבועיים

האבות והבנים נפגשים ביום קבוע בכל שבוע לאימון כדורגל מובנה ומקצועי. האימונים מותאמים לכל הרמות, כך שכולם יכולים להשתתף ולהתקדם בקצב שלהם.

דרך האימונים, האבות והבנים לומדים לעבוד יחד, להתמודד עם אתגרים ולחוות רגעי ניצחון ושמחה משותפים.

מפגשים קבוצתיים לאבות

בסיום כל אימון, האבות מתכנסים למפגש הנחיה עם מנחה מקצועי.

במפגשים אלה, האבות דנים בנושאים שצצו במהלך האימונים, חולקים חוויות ומקבלים כלים לשיפור התקשורת והקשר עם בניהם. המפגשים מהווים הזדמנות ללמידה הדדית ולחיזוק הקהילה האבהית.

אירועים חברתיים

תוכנית כוללת פעילויות נוספות כמו משחקים בין הקבוצות השונות המשתתפות בתוכנית, יציאה משותפת לצפייה במשחקי כדורגל מקצועיים, ומשחקים כיפיים כמו באולינג ופיקניקים משפחתיים.

האירועים החברתיים מאפשרים לאבות ולבנים ליצור זיכרונות משותפים מחוץ למגרש, ליהנות מזמן משפחתי ולחזק את תחושת השייכות לקבוצה.

תמצית מחקר

המחלקה לעבודה סוציאלית

ד"ר שירה פגורק אשל וד"ר רונית אבן זהב

מחוברים: התפתחות הקשר אב-בן בתוכנית "אבות ובנים על המגרש".
ממצאי מחקר הערכה

רקע ומטרות: למרות עדויות מחקריות נרחבות אודות התפקיד המכריע של אבות בהתפתחות ילדיהם בכלל ובמניעת התנהגויות סיכון בקרב בניהם בפרט אבות עדיין אינם נכללים מספיק בתהליכי התערבות. המחקר הנוכחי בחן את מועילות הקשר והתקשורת בין אבות לבנים טרום גיל ההתבגרות באמצעות שילוב בין משחק כדורגל, לבין מפגשים קבוצתיים מונחים עם העבות סביב סוגיות שעלו על המגרש. התוכנית פועלת בפריסה ארצית מזה למעלה מעשור ומשולבות בה אוכלוסיות יעד שונות.

התכנית פותחה על ידי מר אלי קושניר בשיתוף עם מיכל אטינגר מג'וינט אשלים.

שיטה

נערך מחקר במתודה משולבת, כמותנית ואיכותנית. 110 אבות ו71 בנים מלאו שאלונים לפני ואחרי התערבות, בין השנים 2018-2019 ו-2021-2022. המדדים בחנו רגע סוציודמוגרפי, תחושת מסוגלות עצמית אצל הבן, תחושת מסוגלות הורית של אבות, מעורבות האבות בחיי בניהם בתחומי חיים שונים, ואיכות הקשר בין אב לבן. כמו כן נבדקה שביעות הרצון מהתוכנית. בנוסף, האבות (n=75) השתתפו בראיונות קבוצתיים חצי מובנים בתום התוכנית.

ממצאים

ניתוח כמותוני

הן האבות והן הבנים דיווחו על רמות גבוהות של שסיעות רצון מההשתתפות בתוכנית. נמצאו מתאמים חיוביים בין שביעות רצון מהתוכנית לבין כלל מדדי התוצאה. מידת ההשתתפות ושביעות הרצון מהתוכנית תרמו לניבוי מעורבות אבהית במגוון היבטים בחיי הבן כדוגמת: יכולת להציב גבולות מותאמים, בילוי זמן משותף, מתן שבחים, ופיתוח כישרונות.

הניתוח האיכותני חשף שתי תמונות מרכזיות:

  1. הממד הבין-אישי, כפי שהתבטא בשיפור הקשר בין האב לבנו.
  2. הממד התוך אישי, אשר התבטא בקרב הבנים בשינויים חיוביים בביטחון העצמי ובכישורים החברתיים, ואצל האבות, בהרחבת יכולת ההתבוננות על עמדותיהם ובחירה בהתנהגויות הוריות מיטיבות.

אל תחמיצו את ההזדמנות לקחת חלק בתוכנית המדהימה הזו! ליצירת קשר, השאירו פרטים:​

You cannot copy content of this page

דילוג לתוכן