הפעילות הגופנית ככלי יעיל להתמודדות עם חרדה וטראומה

אנו נמצאים לאחר אירועי זוועה שעברו עלינו כחברה וכיחידים, ולצערינו אנו לא רואים מתי הסיטואציה הזו תסתיים ובאיזה אופן. אחד הדברים הברורים בעת הזו זה שקיימות השלכות רגשיות ונפשיות שצריכות התייחסות שונה מאדם לאדם. 

בשבועיים האחרונים, במקומות שאנו פועלים עם הילדים המפונים מעוטף עזה והישובים הסמוכים, ניתן לראות את הצורך הגדול והנחיצות של פעילות ספורטיבית לילדים הרבים. החיוכים, הידיים באוויר, השחרור, אלו דברים נדירים וכ"כ הכרחיים בעת הזו. 

פעילות גופנית וספורט יש ביכולתם לשמש ככלי יעיל וייחודי בתהליך טיפול רגשי והתמודדות עם מצבי טראומה גם בזמן שלאחר האירוע וגם באופן ארוך טווח. הייחודיות שבהם קיימת בכלל הפעולות הגופניות ובייחוד בפעילות ספורטיבית שעושים בקבוצה.  

מבחינה פיזיולוגית, הפעילות הגופנית מצריכה התנעה של כל הגוף, כשאנו נמצאים בתהליך פיזי, אנו מתחייבים להתרכז ברגע הנוכחי, והמוח שומר על רמות דחק נמוכות יותר. המוח יגביר את רמות הסרוטונין והדופמין, אלו הורמונים טבעיים הקיימים בגוף האנושי ויש ביכולתם להביא אותנו למצב מאוזן ומאושר יותר. 

 

 

האנשים שעברו טראומה או נמצאים בחרדה יכולים למצוא בספורט ובפעילות גופנית גם מקום לחיבור חברתי ותחושה של שייכות, שכזו שתומכת בתהליך הריפוי. השתתפות בקבוצות ספורט, למשל, יכולה לעורר תחושה של שותפות ואחדות, ולהיות חלק מקהילה שמכירה את האדם ויוצרת עבורו סביבה תומכת ובטוחה יותר, גם אם זה באופן שאינו מילולי. 

בנוסף, פעילות גופנית מעניקה הזדמנות לחוויות הצלחה, שליטה והתקדמות, שלושה נושאים מאוד חשובים בהתמודדויות רגשיות. שיכולים להרגיע את הנפש ולהקנות שקט ובטחון בתך מציאות מעורערת. פעולות קטנות ויומיומיות כמו הבקעת שער, קליעה לסל, או ביצוע בהצלחה של  מספר שכיבות שמיכה הן דבר שיכול לגרום לסיפוק רב עבור הילדים ובני הנוער ויהוו מרחב של הצלחה וחיוביות. 

אנו, בחלוץ, מתאימים כעת את כל התוכניות החינוכיות שלנו לתקופה הנוכחית, שהולכת ללוות אותנו לזמן לא נודע. המאמנים יעברו הכשרה מותאמת ויקבלו כלים פרטיים וישימים לעבודה נכונה יותר עם הילדים ובני הנוער אותם הם פוגשים. 

לסיכום, פעילות גופנית וספורט הם כלים ייחודיים בתהליך ההתמודדות והריפוי מטראומה. הפיזיות, החברתיות, וההישגים האישיים המתקבלים דרכם, משמשים כאמצעים לשחרור רגשות, לחיבור חברתי, ולהגברת התחושה של ערך עצמי. 

 

עומר ליבנת, מוביל ומייסד ארגון "החלוץ-חינוך דרך ספורט". 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

You cannot copy content of this page

דילוג לתוכן